Každá mašinka má svůj příběh
Každá mašinka má svůj originální a jedinečný příběh
Musím se přiznat, že možná tak jako má určitý příběh každý z nás, tak má taky každý model lokomotivy v mojí sbírce ten svůj vlastní příběh. Výjimkou není ani ta poslední mašinka, pořízená opět za zajímavých okolností, v pátek 4.7.2025, v den tzv. "blackoutu" ve velké části ČR, včetně Prahy. Že by to byl jeden z následků přehnaného "zelenání Evropy"?
na videu výše je mašinka pořízená dne 4.7.2025 v obchodě, kam chodím nejraději
V týdnu, kdy se lámalo pololetí roku 2025 (tj. od pondělí 30.6. dále), jsem opět pocítil jakýsi stesk po zábavě okolo železnice. Asi jsem si chtěl nějak vykompenzovat moje letošní dlouhodobější angažování se okolo koní a dostihů, což mi zejména v posledních měsících od začátku sezóny, odčerpalo nemálo energie. Když se zamyslím nad sebou, tak od dětství mám takový syndrom občasného "vyosení mysli", který se projevuje jakousi touhou nebo dokonce silným nutkáním pořídit si občas, zejména po nějakém delším vypětí, určitou odměnu v podobě mých od dětství oblíbených modelů železnic, neboli "mašinek". Od školních let jsem doma většinou po nějakém dílčím úspěchu ve škole, jako odměnu nejradši chtěl nějakou novou lokomotivu nebo aspoň vagónek. Protože jsem v tomto asi stále tak trochu dítě, což přešlo plynule i do mého mírně pokročilejšího věku, kupuji si mašinky s určitými pauzami v podstatě dodnes. V rozpoložení mysli, že jsem se už dlouho neodměnil, moje první kroky směřovaly téměř logicky k návštěvě webových stránek s bohatou nabídkou mého tajného království na adrese www.svetnakolejich.cz , kde jsem si po chvíli kochání se, našel nabídku jedné z mých vytoužených lokomotiv měřítka H0. Jednalo se konkrétně o model "Bardotky" ČSD 752 068-7 v zajímavém zbarvení na počest prototypu z konce roku 1964, navíc s nahraným alternativním zvukem "Jacek", k tomu všemu za doslova bezkonkurenční cenu. Zkušení fajnšmekři vědí, že "Jacek" znamená atraktivní autentický zvuk od zapáleného železničáře, který vše dolaďuje téměř k dokonalosti. Několik dní jsem o koupi modelu přemýšlel a když už jsem se v pátek 4.7. konečně rozhodl udělat si po delší době radost a zajít si odpoledne po práci mašinku koupit, přišel v poledne nečekaný "blackout", tj. masivní výpadek elektrického proudu. Jak bude vidět v popisu dále, ani ten mi však nezabránil v touze mít vytouženou hračku. Vše proběhlo tak, že po odchodu z práce jsem se po ujití několika kilometrů z Vinohrad přes centrum, nějak ocitl až u Výstaviště v Praze - Holešovicích. Odtud jsem se rozhodl vypravit do obchodu v Troji pěšky, ale vlivem těžko pochopitelného bloudění (asi pod vlivem časové tísně nebo nějakého mého blackoutu) jsem došel pěšky místo k nádraží Holešovice, odkud by se již dalo snadno dostat do obchodu, jen ke stanici Vltavská, kde bylo však stále zavřené metro. Jelikož se již blížil konec zavírací doby obchodu, který je v pátek v 15 hodin, bylo to již poněkud kritické. Sice se náhle jako zázrakem objevila tramvaj č. 25, která mně dovezla k nádraží Holešovice, ale bylo již pozdě, zavíračka již proběhla... Přesto jsem si pro jistotu v bankomatu vyzvedl hotovost na pořízení nákupu a vydal se na nedalekou zastávku, odkud přímo jezdí tramvaj směrem k obchodu s modely vláčků v Troji. Tramvaj č. 17 mi jela poměrně brzy, protože v té době již blackout asi postupně přecházel v běžný provoz. Jel jsem pak 1 stanici, odkud je to už pěšky jen cca 5 minut ke zmíněnému obchodu, jenže jsem tam přišel až nějak po 15:30... Přemýšlel jsem, zda si vůbec troufnu zkusit podívat se, zda je ještě otevřeno a jak jsem tak koukal, náhle jsem viděl majitelku firmy, jak se na chodníku baví s nějakým pánem. Když pán odešel, pozdravil jsem a jelikož jsme se dlouho neviděli, tak proběhla také menší konverzace, při které jsem byl pozván do obchodu, ikdyž už bylo poměrně dlouho po zavírací době. Tam jsem si potom popovídal nejen s majitelkou, ale také jejím panem manželem a nakonec jsem si po další asi půlhodině odnášel výše zmíněný model slavnostně domů, navíc s dobrým pocitem, že jsem mohl po delší době vidět velmi přátelské příznivce železnice a železničního modelaření. Celkově poněkud netradiční den blackoutu se tak pro mně stal příjemně nezapomenutelný také tím, jak jsem si našel poměrně složitou cestu k další mašince v mojí sbírce, a rovněž ta má tak svůj originální příběh. Co se týká modelů, byla to moje myslím už 33. mašinka v měřítku H0. V den blackoutu jsem do stáje (ke koním) přišel i kvůli této události o něco později, než jsem měl v plánu. Byl to však celkově netradiční den, na jaký se jen tak nezapomíná...
Předtím jsem v roce 2025 kupoval mašinku ve středu 29. ledna 2025, kdy to proběhlo takto:
Na videu výše je můj předposlední přírůstek do sbírky lokomotiv, pořízený 29. ledna 2025.
na fotografii je skutečná lokomotiva, jejíž model v měřítku H0 (1:87) je na videu nad fotem
Jak již vyplynulo z úvodu, tak také tato mašinka má svůj příběh, který může posloužit jako příklad toho, jaké myšlenkové pochody někdy můžou probíhat v hlavě některých z nás. Úvodem připomenu, že jsem od půlky prosince 2023 více než 13 měsíců odolával pořizování modelů lokomotiv, konkrétně u mně tuším již 32. mašinky. Pravda je ta, že mi tento model chyběl do sbírky a chtěl jsem ho od doby, kdy se dostal do prodeje, tedy přibližně na začátku roku 2024.
Cena mašinky, podobně jako většiny modelů železnic v dnešní době, byla zpočátku poměrně vysoká. Konkrétně šlo o 8200 - 9000 Kč, podle nabídky různých obchodů. Takto nasazenou cenu jsem se už zdráhal hned akceptovat a vyčkával jsem. Bývaly sice doby, kdy jsem si kupoval lokomotivy jako je Albatros od Trix za 17000 Kč a neměl jsem s tím problém, nicméně po určitém počátečním nadšení jsem začal ceny od roku 2024 řešit a přestával jsem chodit do modelářských investic po hlavě. Některé důvody, které mně k tomu vedly, popisuji v samostatném článku zde. Koncem roku 2024 se však začal tento zmíněný model objevovat u některých prodejců výrazně levněji, a to za ceny cca 6200 - 6990 Kč, což už mne začalo více zajímat. Stále jsem trochu odolával a nakonec jsem promeškal akci v mém oblíbeném obchodě (svetnakolejich.cz), kde byla cenovka digitální zvukové verze za úžasných 5999 Kč. Chystal jsem se tam vypravit a toho dne ráno jsem ji už měl v koši e-shopu, nicméně jsem to nedopatřením hned neodeslal. Když mi mašinka z koše zmizela, tak při opětovném pokusu ji znovu objednat jsem zjistil, že již v nabídce není. Tím se stalo, že už jsem neměl možnost ji koupit v obchodě, který jsem vždy preferoval. Samozřejmě, že bych nejraději zrealizoval nákup v obchodě "Svět na kolejích" v Praze 7 - Tróji, protože mi to tam vyhovuje po všech stránkách nejlépe. Říkal jsem si, že asi počkám a nebudu to unáhleně řešit, ikdyž od prosince 2024 jsem věděl, že dlouhodobě měl mašinku za velice dobrou cenu (6194 Kč) také pan Žežulka v Hradci Králové. Později se krátce objevila ještě u dalšího prodejce v Příbrami (ben-zerba.cz), a to dokonce za téměř neuvěřitelných 5799 Kč. Jenže do obou obchodů je to pro mně již poměrně "z ruky", a když nemám zrovna potřebu projet se autem, tak se do takových cest nepouštím. Navíc nejsem zvyklý nechat si posílat modely přes e-shop, protože dávám přednost osobnímu odběru před posíláním poštou nebo kurýry. Raději jsem si dal "klídek", který trval více než týden. Pak náhle přišlo to, co možná ne každý pochopí, ale u mně se to tu a tam stává. Totiž ve středu 29.1.2025, po konci pracovní doby, poněkud unaven povinnostmi pracovního života, jsem se spontánně rozhodl projet autem, převážně pro "vyčištění hlavy". Před vyjetím (v 15:44) jsem si potřeboval jako takové "alibi" vymyslet nějaký důvod mojí "relaxační" cesty autem. Přitom jsem si nějak náhle a spontánně vzpomněl, že bych se mohl zajet podívat do Hradce Králové k prodejci vláčků (vlakyzezulka.cz), u kterého jsem osobně ještě nikdy nebyl. On měl tento model od prosince stále v akci, nicméně já jsem si po pravdě nebyl vůbec jistý, zda ho opravdu jedu koupit právě k němu. Ke všemu pan Žežulka má v týdnu otevřeno pouze do 17.00 hod. a navigace mi ukazovala příjezd tam cca v 16:50. Nakonec právě toto asi byla pro mně jen taková nezávazná výzva a rozhodl jsem se to tak nějak zcela "na náhodu" (jak je u mně občas zvykem) přijmout jen jako dobrodružství. Neměl jsem tedy úplně jasně daný cíl, a tak jsem byl ve stavu, kdy jsem byl připraven ve finále akceptovat jakýkoliv výsledek. Po cestě převážně v rámci pravidel provozu, jsem na místo dorazil v 16:53, jenže jsem obchod přehlédl a kvůli parkování musel popojet ještě o něco dál do jednosměrky a tam u chodníku zaparkovat. Navíc jsem si musel koupit ještě parkovací lístek, aspoň na minimálních 30 minut (za pouhých 5 Kč). K prodejně jsem po následném dotazu a nasměrování od náhodného kolemjdoucího, dorazil pěšky přesně v 16:59. V obchodě se v tu dobu ještě svítilo a byl tam 1 zákazník. Tak jsem se tedy odvážil opatrně vstoupit s taktní omluvou a pan majitel mi řekl, že je to v pohodě, protože tentokrát se zdrží ještě kvůli pozdější práci na jeho kolejišti v prodejně. V tu chvíli jsem usoudil, že jsem v divné situaci, jen pokukovat a nic nekoupit. Když se mně po chvíli majitel obchodu zeptal, jaké mám přání, tak jsem jen neurčitě a nervózně zmínil objekt mého posledního zájmu. Vzápětí jsem dostal odpověď, že ještě v prodeji jsou za tu cenu, o které jsem už kdysi věděl. Nakonec jsem v takové těžko popsatelné situaci, kdy se ve mně praly pocity výčitek svědomí s trochou euforie nesměle a potichu sdělil, že mám o tu mašinku zájem. Pak jsme si chvíli ještě popovídali a ve finále jsem si z obchodu ne úplně plánovaně odnášel další přírůstek do sbírky. Z toho všeho, jak jsem mašinku nakonec koupil, ale jinde než jsem původně chtěl, jsem byl docela ve stavu rozpaků a k nadšení tak bylo docela daleko. Za rohem jsem si pak následně ještě docela akutně musel "odskočit" do roští (asi následek nadměrného vypětí z celé té spontánní situace), naštěstí již byla tma a kromě aut nebyl poblíž nikdo pěší... :-) Pak jsem již v klidu došel k autu a odjel zpět domů, kde jsem ještě před večeří model vyzkoušel a natočil narychlo výše uvedené video. Jak ze všeho vyplývá, šlo o spontánní a neplánovanou akci, kterou si budu pamatovat vždy, když se podívám na model zmíněné "Šumperské Barči", jak se reálné lokomotivě říká v železničářském slangu. Na závěr ještě doplním to, že někomu by se mohlo zdát, jak jsem vlastně moc neušetřil, když jsem musel ujet autem cca 230 km a projel benzín za zhruba 750 Kč. Jenže já jsem původně měl v plánu se stejně projet pro "vyčištění hlavy", a tak to takto nepočítám. Jediné co mně na tom mrzí je to, že jsem mašinku nekoupil v mém oblíbeném Světě na kolejích v Praze 7, kde se pak zde zmíněný model znovu objevil v nabídce. Sice už tam pak byl za o něco vyšší cenu než předtím, nicméně kdybych započítal čas a cenu paliva, tak by to vycházelo ve výsledku cenově stejně nebo možná dokonce mírně příznivěji. S tím ale už nic nenadělám, a tak má tato konkrétní mašinka v mojí sbírce svůj jiný originální příběh, než asi původně měla mít. I to se tedy občas stane...
Zajímavý příběh má taky model parní lokomotivy Albatros, který jsem původně vzhledem k ceně ani neplánoval pořizovat, ale nakonec se stalo to, že díky shodám náhod nakonec mám dva. Z toho je jeden provozní a používaný, druhý je zcela nový a vůbec nikdy nevybalený, již téměř 2 roky uložený v trezoru jako vzácnost. O příbězích jiných modelů ale asi až někdy příště, možná časem také o zajímavostech z činnosti u reálné železnice.
Závěrem bych jen rád uvedl, že mašinky Roco 7310026, tj. hnědožlutá ČSD 752 068-7 a Roco 7310008, tedy "Bardotka" ČD 749 257-2, jsou celkově velmi povedené a navíc s opravdu vynikajícími zvuky (prvně jmenovaná s "Jackem" a druhá s originálním Roco soundem). Nejen tyto "mašinky", ale celkově většina modelů lokomotiv Roco, PIKO a Trix (jiné jsem dosud v H0 nekupoval), udělaly větší posun k tomu, aby nám dělaly jen tu neopakovatelnou radost, když si je jdeme koupit a později kdykoli je občas projedeme na svém kolejišti, případně si je vystavíme na čestném místě ve vitrině.
Zpět na stránku o mašinkách v mém životě.
Jsem tak trochu i námořník (morjak), o čemž se můžete více dozvědět zde: